۰۸۳-۳۸۴۳۹۰۴۵-۴۶

Search
سن مناسب درمان ارتودنسی

 

سن مناسب درمان ارتودنسی

 

زمان مناسب برای شروع درمان ارتودنسی در افراد متفاوت است؛ در مورد بیمارانی كه مشكلات اسكلتی دارند، به‌عنوان مثال فك بالای آنها جلوتر از موقعیت طبیعی است یا برعكس فك پایین‌شان عقب‌تر از موقعیت مناسب خود قرار گرفته، از دست دادن پیش از موعد یا دیر هنگام دندان های شیری، بوی بد دهان، ایجاد مشکل در صحبت کردن، عدم توازن یا تقارن در اجزای صورت، بهترین زمان برای شروع درمان، سال‌های قبل از بلوغ است چون می‌توان از رشد قبل و طی بلوغ برای درمان این ناهنجاری‌ها استفاده كرد، بنابراین حوالی سن 9سالگی برای دختر خانم‌ها و حوالی سن 11سالگی‌ برای پسرها توصیه می‌شود.

 

در مورد مشكلاتی كه صرفا مربوط به دندان‌ها می‌شود محدودیت سنی وجود نداشته ولی زمان طلایی برای درمان حوالی 12سالگی است. از نظر انجمن ارتودنتیست‌های آمریكا و ایران نخستین مشاوره با متخصص ارتودنسی باید در سن 7سالگی باشد تا درصورت نیاز به اقدامات پیشگیری فرصتی از دست نرود.

 

برخی از مزایای ارتودنسی در سنین پایین شامل: کاهش احتمال نیاز به جراحی فک، ارتقا، سلامت لثه، کاهش طول درمان، ایجاد تناسب صورت و...

 

روش های درمان ارتودنسی در سنین بالاتر می تواند تاثیر زیاد بر ویژگی های ظاهری فرد و عزت نفس وی داشته باشند. علاوه بر این، بهبود سطح سلامت دندان ها و لثه ها نیز برای افراد از اهمیت زیاد برخوردار است. کج شدن دندان ها و مشکلات مربوط به گاز گرفتن همچنین می تواند با مشکلات لثه و از بین رفتن استخوان، پوسیدگی دندان، فرسایش غیر عادی مینا و سطوح دندان، سر درد و درد در مفصل فک (TMJ/ TMD) ارتباط داشته باشد.

 

به هر حال برای این مشکلات روش های درمانی مناسب وجود دارد! تکنیک ها و ابزارهای جدید مورد استفاده در ارتودنسی می تواند به کاهش قابل توجه ناراحتی فرد، کاهش تعداد دفعات لازم برای ملاقات با پزشک، و کوتاه شدن طول مدت درمان کمک کرده و بیمار می تواند از بین این روش های درمانی روش مناسب را برای خود انتخاب نماید. روش های درمانی در این حالت می تواند شامل بریس های فلزی، بریس های شفاف، یا تراز کننده های نامرئی باشد.

 

ارتودنسی در سن بالا محدودیت هایی نیز دارد شامل: حساسیت بیشتر بافت لثه و استخوان به نیرو‌های ارتودنسی، حساسیت‌های خاص بیمار از نظر اجتماعی، نیاز‌های درمان‌های سریع‌تر و حساب شده‌تر. متخصص ارتودنسی به بهترین شکل می‌تواند این مسایل را در نظر گیرد و با کمک گرفتن از تکنولوژی در تولید دستگاه‌های ارتودنسی (تولید دستگاه‌های شفاف یا سیستم‌های جدید مانند دیمون و…) بهترین خدمات را با کمترین بار روانی و با کنترل اثرات سوء احتمالی به بیمار ارایه دهد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


دی ان ان